Az irracionálisra való apellálás
mint a meggyőzés egy módja
Feltételezem, hogy az emberek természettől
fogva önzők és az emberi életnek nincs rajta kívüli értelme vagy τέλος–a.
Evidensen igaznak tűnik, hogy a rendkívül kisszámú látszólagos kivétel ellenére
az emberek természettől fogva önzők – bárhol és bármikor is tekintünk rájuk.
Ezen önzőség sajátosságáról a modern pszichológiának van mondanivalója. A lélek
(psyche) egy történetileg meghatározott egyed, amely kérlelhetetlenül önmaga
gondját viseli. Bizonyos tekintetben hasonlít egy géphez: működéséhez
energiaforrásokra van szüksége, és fogékony bizonyos cselekvésmintákra. Az
olyannyira magasztalt választási szabadságának köre általában nem túl nagy.
Egyik legfőbb időtöltése az álmodozás. Vonakodva néz csak szembe a kellemetlen
valósággal. Tudata általában nem egy áttetsző üveg, amelyen keresztül a világra
tekint, hanem többé-kevésbé fantasztikus ábrándok felhője, ami arra való, hogy a
lelket megóvja a fájdalomtól. Állandóan vigasztalást keres, akár az én elképzelt
kitágulása, akár teológiai természetű fikciók révén. Még szeretete is többnyire
az én jussának kinyilvánítása. Azt gondolom, hogy valószínűleg rá tudunk ismerni
magunkra ebben az eléggé lehangoló leírásban.
Irish Murdoch, The Sovereignty of Good (ford.
Lautner Péter). London: Routledge, 1970, 75-101.
Irish Murdoch írásának részlete arra
világít rá, hogy tudatunk, amely „fantasztikus ábrándok felhője”, gyakran az
öncsalás eszköze, nem a világ és önmagunk pontos reprezentációjának módja. Ha a
meggyőzés során abból indulunk ki, hogy az emberek önzők és alapvetően saját
boldogulásukat keresik még abban az esetben is, amikor látszólag közösségi
célokért, ideálokért küzdenek, akkor sokkal hatékonyabban tudjuk befolyásolni
embertársainkat. Murdoch szerint ebből az, általa plasztikusan ábrázolt,
énközpontúságból van kiút. Egyik példája a nyelvtanulás: a nyelvet megtanulni
igyekvő diák, ha igazán el akarja sajátítani azt, akkor kénytelen alázatosan
közeledni az idegen nyelvhez, miáltal képes kitörni önzősége börtönéből, annak
révén, hogy egy tőle független, valóságos struktúrának alárendeli magát. Ez a
tevékenység azzal a haszonnal jár, hogy a vágybeteljesítő gondolkodást
meghaladva (ha csak időlegesen is) egy valódibb világ polgárává válhat. „Ha
például oroszul tanulok, akkor egy autoritatív szerkezettel szembesülök, ami
tiszteletet parancsol. A feladat bonyolult, a cél pedig távoli, talán soha nem
is érhető el teljesen. Munkám nem egyéb, mint fokozatos feltárása olyasminek,
ami tőlem függetlenül létezik. A figyelem jutalma a valóság egy ismerete lesz.
Az orosz nyelv szeretete eltávolít önmagamtól és egy tőlem idegen dolog felé
visz, amit a tudatom nem vehet át, nyelhet el, tagadhat le, vagy tehet
valótlanná.” Ennek analógiájára a meggyőzést akkor tekintjük manipulatívnak, ha
a meggyőzni kívánt személyt megerősíti énközpontú, öncsaló létében. Ebben az
esetben a meggyőző szándéka nem más, mint az, hogy a másik úgy cselekedjen,
ahogy azt ő akarja, de számára nem fontos, hogy segítse abban, hogy jobban értse
a világot és önmagát, vagyis kiszabaduljon önzősége börtönéből. A manipulátor
célja az, hogy az általa befolyásolt személy ne legyen tudatában valódi
szándékainak, higgye azt, hogy szabadon dönt, miközben a befolyásoló előzetes
tervét hajtja végre. Akkor beszélhetünk meggyőzésről, ha a meggyőzött személy
valóban szabadon dönt az érvek meghallgatását követően. Ha a manipulálni kívánt
személy a manipuláció hatására vagy éppen annak ellenére képes kilépni önnön
börtönéből, akkor meggyőzésről beszélhetünk, még akkor is, ha mindez a
manipulátor szándékai ellenére következik be. Megeshet, hogy miközben
manipulálni akarunk valakit, meggyőzzük őt.
A logikus érvek elfogadása hasonló a
nyelvtanuláshoz: a következtetések menetén végighaladva kiszabadulunk
egyszemélyes barlangunkból, hogy eljussunk a valóság egy tőlünk független
felfogásáig. A Murdoch által bemutatott irracionális öncsalást látszólag
megerősítő érvelésnek akkor van létjogosultsága, ha végül is elvezett egy ilyen
objektív struktúra megtapasztalásáig, azaz lehetővé teszi a meggyőzött személy
számára, hogy logikusan (vagyis a logika eszközrendszerét használva)
végiggondolja a helyzetét. Az irracionális vélekedésekre való apellálás abban az
esetben méltánylandó is lehet, ha ezen vélekedések hatására a meggyőzni kívánt
személy racionálisan dönt, vagy racionálisan végiggondolja a problémákat, amiket
meg kell oldania. Ha a benne előidézett irracionális vélekedések arra
motiválják, hogy racionális döntéseket hozzon, illetve úgy cselekszik, hogy az a
közösség többi tagjának is előnyére válik, akkor tejesen helyénvalónak
tekinthető a befolyásoló szándéka. A meggyőzés eredménye ilyenkor mindig
egyfajta éntelenítés, a valóság egy tőlünk független darabjára irányuló
megismerés. Nelson Goodman nyomán célszerű világokra és nem egyetlen valóságos
világra gondolni. Nyilvánvalóan nincs mód arra, hogy Constable festészetét vagy
James Joyce világlátását a fizikai világleírásra redukáljuk. A redukció révén (a
szó jelentéséből következően) mindig csak részlegesen vagyunk képesek megragadni
egy világot. Ezen világok közös jellemzője, hogy megelőznek bennünket
struktúrájukkal, és ha meg akarjuk bármilyen mértékben is ismerni őket,
alázatosan kell közelednünk hozzájuk, ami lehetővé teszi, hogy meghaladjuk önző
önmagunkat.
A meggyőzés azon fajtája, ami
irracionális vélekedésekre próbál rávenni, csak akkor tekinthető hibának, ha az
előbbi típusba tartozó irracionális cselekedetekhez vezetnek, vagyis önmagunk
foglyai maradunk továbbra is. E fent vázolt elképzelés alátámasztást nyer az úgy
nevezet kognitív válasz elmélet révén. Petty és Cacioppo szerint a meggyőzés
leghatékonyabb módja az önmeggyőzés, ilyenkor a személy a számára elfogadható
érvek meghallgatását követően újabb gondolatokat, érveket fogalmaz meg magában
az adott vélemény mellett.
Akkor beszélünk a meggyőzés fő útjáról, ha a meggyőzés újabb gondolatokat
ébreszt a hallgatóságban, és csak akkor működik, ha a közlés erős érveket
sorakoztat fel az adott vélemény alátámasztására, a gyenge indokok inkább
ellenhatást váltanak ki. A meggyőzésnek ez a fajtája tehát kiszakítja a
meggyőzött személyt önnön bezártságából, és arra indítja, hogy logikusan
végiggondolja a hallottakat, vagyis alárendelődjék egy már meglévő struktúrának,
a logikus gondolkodásnak. Egy másik út, amit a reklámok is használnak az, hogy
nem közvetlenül próbálják meggyőzni a hallgatóságot, hanem kellemes, kívánatos
dolgokhoz kötik a hirdetett terméket. Ilyenkor nem szükséges motiváció, vagy
figyelem, mert a meggyőzés perifériás utakon jut el hozzánk: a befogadó nem a
lényeges, hanem mellékesnek tűnő, irreleváns ingerekre reagál. Hatása nem túl
tartós, de tudattalanul befolyásolhatja választásainkat. A mellékút, ha nem is
szükségképpen tekinthető manipulációnak, hiszen a reklámok nem titkolják, hogy
növelni szeretnél a termék iránti érdeklődést, hatásukat tekintve a
manipulációhoz hasonlítanak abban az esetben, ha a befolyásolni kívánt személy
önző magába zártságát növelik, és nem segítenek a befogadó éntelenítésében,
vagyis abban, hogy alárendelődjék egy valóságos struktúrának, például a logikus
érvek követésének.
A sikeres meggyőzés négy fő tényezővel bír:
- A kommunikátor
Minél megbízhatóbb a forrás (szakértelem, hitelesség), annál meggyőzőbb a
közlés.
A kognitív válasz elméletek szerint, ha a kommunikátor főként periférikus
ingereket használ, akkor az ingerek abban az esetben hatnak leginkább, ha
nincs kellő motiváció, vagy kapacitás az információ alapos feldolgozására.
- Az üzenet
Az üzenet lényegi tartalma akkor a legnagyobb hatású a meggyőzés során, ha a
meggyőzött személy rendelkezik elegendő motivációval és kapacitással a
kognitív feldolgozáshoz. A személyes érdekeltség teremthet például ilyen
feltételeket.
Zajonc ismerősségi hatásnak nevezte el azt a folyamatot, amikor egy információ
a sok ismétlés hatására egyre vonzóbbá vagy elfogadhatóbbá válik számunkra.
Egy idő után elegünk lesz belőle, és a további ismétlés elutasításhoz vezet.
- A hallgatóság
A hallgatóság motiváltsága, és kognitív kapacitása nagymértékben befolyásolja
a meggyőzés eredményességét, a személyes érdekeltség növelése pedig elősegíti
a központi úton történő feldolgozást.
- A csatorna
A meggyőzésnek egyre több módja van: történhet újságok, rádió- és tévéműsorok,
vagy az internet stb. révén.
Murdoch önző és öncsaló embere nem
csupán karosszékben kitalált elképzelés, hanem pszichológiai kísérletekkel is
alátámasztható.
Egy, az USA-ban készült, felmérés
arra a meglepő eredményre vezetett, hogy az egyetemi tanárok 94%-a úgy véli,
jobban végzi a munkáját kollégáinál. Ez nem csupán az egyetemi oktatókra
jellemző attitűd. Egy másik, egy millió középiskolás bevonásával készült,
felmérésből az derül ki, hogy szinte kivétel nélkül minden diák meg van győződve
arról, hogy átlagos társainál jobb kapcsolatteremtő képességgel bír, és 25%-uk
azt hiszi, hogy benne van a legjobb kapcsolatteremtő képességekkel rendelkezők
1%-ban. Nyilvánvaló, hogy a megkérdezettek nagyobbik fele magasan túlértékeli
önmagát, vagyis irracionálisan vélekedik saját lehetőségeiről. Ha ezeket a
tanárokat meg akarjuk győzni arról, amit eleve is hisznek, hogy jobbak a
többieknél, akkor nem lesz nehéz dolgunk. Ha ezt a nyilvánvalóan irracionális
hitüket a meggyőzést követően arra használják, hogy még jobb tanárokká váljanak,
akkor a meggyőzés nem cinikus manipuláció, hanem valódi meggyőzés, mely arra
irányul, hogy a tanár a közösség érdekeivel összhangban jól tanítson. Ezen
tevékenysége elképzelhetetlen logikus gondolatmenetek követése nélkül, ami révén
szükségképpen kilép önnön irracionális börtönéből a valóságba. Olyan
struktúráknak kell alárendelődnie, melyek nélkül lehetetlen lenne hatékonyan
tanítani.
Vajon Dávid azon vélekedése, ami
szerint iskolatársai 99%-ánál okosabb, irracionális abban az esetben, ha
22%-ékuk értelmesebb, mint ő? Az evidenciák meglétére alapozott
racionalitás-koncepció alapján Dávid vélekedése nem tekinthető racionálisnak. A
fentiekből adódóan nyilvánvaló, hogy olyan kijelentések igazságában is hiszünk,
amelyek nincsenek összhangban a tényekkel, tehát hamisak. Ésszerű felvetésnek
tűnik, miszerint azon óhajunk, hogy valami igaz legyen, gyakran befolyásolja
azt, hogy miként vélekedjünk róla Az így előhívott vélekedésünk gyakran nem
nyugszik semmiféle evidencián, logikailag helyes következtetésen, csupán
vágyaink terméke.
Mindezt egyéb bizonyítékok is
alátámasztják. Egy, szintén az USA-ban készült, pszichológia kísérlet során
egyetemista lányoknak mutattak olyan tanulmányt, amely szoros összefüggést
mutatott ki a koffeinfogyasztás mértéke és az emlőrák gyakorisága között. Azok,
akik sok kávét ittak, kevésbé hittek a tanulmányírónak, mint azok, akik nem
voltak nagy koffeinfogyasztók. A cikkben nem említették a férfiak
veszélyeztetettségét, így ők jól használhatókká váltak referencia-csoportként. A
megkérdezett egyetemista fiúk jobban hittek a cikkírónak, mint veszélyeztetett
nőtársaik, és csupán kis különbség mutatkozott a sok és a kevés kávét ivó férfi
koffeinrajongók között. Ésszerűnek tűnik az a feltevés, hogy a sok kávét
fogyasztó, veszélyeztetett nők arra vágytak, hogy a veszély ne legyen valóságos,
és ez a közös vágyuk arra motiválta őket, hogy ne higgyenek a tanulmány által
feltárt, számukra szorongató élményt nyújtó összefüggésben. Minél kevésbé
érezték magukat veszélyben a megkérdezettek, annál kevésbé kételkedtek a
tanulmány igazságában. A sok kávét ivó nők azért hittek kevésbé a
tanulmányírónak, mert személyes érintettségükből adódóan hiper-kritikus
álláspontra helyezkedtek, vagyis az egészség és a kávéivás iránti olthatatlan
vágyuk együttesen generálta irracionális vélekedésüket. Az a kérdés mindezek
figyelembevételével, hogy ettől a fajta irracionális vélekedésektől meg kell-e
mindenáron szabadulnunk vagy sem. A fent bemutatott esetben nyilvánvalóan igen,
hiszen különben az egyetemista hölgyek nem szoknának le az egészségüket
veszélyeztetető szenvedélyüktől. Vannak olyan szituációk azonban, amikor ezek a
fajta irracionális hitek nagyon is elfogadhatónak tűnnek, azaz hatékonyak az
egyén túlélési gyakorlata szempontjából, és ezáltal racionálisnak tekinthetők. A
pszichológiában jól ismert az úgynevezett „depresszív realizmus” nevű betegség.
A depresszióra hajló személy sokkal inkább elmerül pozitív és negatív
tulajdonságainak vizsgálatában, mint azok, akik nem szenvednek depresszióban.
Az, hogy depresszió következménye-e ez a nagyfokú önvizsgálat, vagy az
önboncolás okozza a depressziót, megválaszolásra váró kérdés. Vajon, ha rajtunk
múlna, érdemes lenne depresszióba esnünk pusztán azért, hogy jobban megismerjük
önmagunkat, illetve olyan mélyre ásni magunkba, hogy depresszióba zuhanjunk?
Nyilvánvalóan egyik megoldás sem tűnne célravezetőnek. Önmagunk irracionális
túlértékelése időnként nagyon is kifizetődő és hasznos elfoglaltság. Ha úgy
gondolom, hogy kapcsolatteremtés dolgában jobban állok társaimnál, akkor ez arra
motiválhat, hogy nyissak embertársaim felé. Ehhez hasonlóan, ha úgy vélem, hogy
tehetségesebb tanár vagyok átlagos munkatársaimnál, ez arra ösztönözhet, hogy
jól végezzem oktatói feladataimat. Nyilván abban az esetben, ha tanítás közben
mindenkit tönkreteszek, ezen irracionális vélekedésem katasztrofális eredménnyel
jár. Abban a szituációban viszont, amelyben önmagam túlértékelése nagyobb
teljesítményre sarkall, egyáltalán nem káros. Irracionális lenne megszabadulnunk
a saját magunkról alkotott irracionális vélekedéseinktől, ha erre módunk lenne?
A racionalitásról alkotott egyik koncepció alapján az tekinthető ésszerű
cselekvésnek, ami az összes szempont figyelembe vétele alapján azon vélekedésből
következik, hogy ez a legcélszerűbb cselekvés, mire képesek vagyunk itt és most.
Az eddigiekből nyilvánvaló, hogy gyakran sokunk számára az a legcélravezetőbb,
ha nem próbálunk meg szabadulni irracionális vélekedéseinktől. Gyakorta nagyon
is jó okunk van rá, hogy ne tegyük, vagyis racionálisan járunk el, ha nem
bántjuk irracionális vélekedéseinket. A látszat ellenére itt semmiféle
paradoxonról nincs szó. A vélekedések és a cselekvések különféle típusú dolgok.
Azon ítéleteink igazolására használt evidenciák, amik szerint egyes
vélekedéseink irracionálisak, nem alapozzák meg azon cselekedeteink helyességét,
amik arra irányulnak, hogy megszabaduljunk ezektől a hiteinktől.
Nem lenne célravezető az összes
önmagunkról alkotott vélekedést összhangba hozni a tényekkel, mert ennek
következtében esetleg éveket kellene adni az életünkből cserébe.
A fentiekkel összhangban a meggyőzés
során nyugodtan elhitethetjük a diákokkal, hogy jobb kapcsolatteremtő
képességekkel rendelkeznek átlagos társaiknál, ha ez az irracionális vélekedés
segít abban, hogy önmagukból kitörjenek a többiek felé, azaz alázatosan
közeledjenek ahhoz a dinamikus struktúrához, amit úgy hívnak, hogy közösség.
Azoknak az irracionális hiedelmeknek az előidézése viszont manipuláció, amikor
az a szempont nem játszik szerepet a ráhatás során, hogy a másik képes legyen
általuk kitörni önnön börtönéből.
Meggyőzés és/vagy manipulálás?
Alfrede Mele az Autonomous Agents
című könyvében megkülönbözteti az autonómiát a heteronómiától. Utóbbiról
szerinte akkor beszélhetünk, amikor az adott személy döntéseit részben mások
befolyásolják. Amennyiben saját céljaik érdekében akarják használni a másik
személyt, akkor agymosásnak vetik alá. Ha a tanárok céljaikat megvalósítva
etikus agenssé tesznek bennünket, akkor a meggyőzésen alapuló nevelésről
beszelhetünk. Mele szerint ezzel szemben az agymosás értéktervezésű, ilyenkor
azért manipulálják az emberek képességeit, hogy uralkodhassanak mentális
életükön. A heteronómia és az autonómia dinamikus viszonyának megvilágítása
céljából egy gondolatkísérletet mutatok be az olvasónak. Képzeljük el, hogy a
Szárnyas fejvadász című film női főszereplőjének, az android Rachelnek van egy
kópiája, Rachel I, és ők egy valódi ikerpárnak, Rachel II-nek és III-nak a
pontos másolatai. Tegyük fel, hogy pszichológiai értelemben mind a négyen
azonosak, de Rachel I agymosó programozáson, Rachel III pedig agymosáson ment
keresztül, vagyis míg Rachel és Rachel II autonóm ágens, addig ikertestvéreik
csak látszólagos autonómiával bírnak, valójában etikai értelemben inautentikusak.
A kérdés az, hogy mi történne akkor, ha Rachel I és III tudomására jutna a
valóság: innentől kezdve autonóm ágenseknek tekinthetők? Tegyük fel, hogy Rachel
I autonóm módon viszonyulna múltjához, Rachel III viszont heteronóm módon. Mi
következne ebből? Az, hogy az azonos ideig tartó, ugyanazokat a pszichológiai
diszpozíciókat eredményező agymosó program, illetve agymosás ellenére nem
jósolható meg csak statisztikailag, hogy az ágens következő döntése autonóm vagy
heteronóm lesz-e. Ez nem meglepő és elszomorító, hiszen az autonómia olyan
diszpozíció, mint például az okosság vagy az eredetiség. A fontos az, hogy az
erkölcsi értelemben jelentős döntései általában autentikusak legyenek. Mivel
Rachel I és III arra vannak programozva, illetve nevelve, hogy elfogadják a
helyzetüket, vagyis az agymosó előzetes, ámbár számukra rejtett céljait, Rachel
I autonómiája valószínűleg látszólagos, olyan mint egy rossz sportoló egyetlen
kiugró eredménye, vagy egy tehetségtelen diák váratlanul jó dolgozata.
Tegyük fel, hogy az agymosás két
áldozatának – akik a gondolatkísérlet kiinduló feltétele alapján éppen olyan
nyitottak, rögeszméktől mentesek és kognitive hajlékonyak, mint autonóm
testvéreik – csak évek múltán mondják meg az igazságot, és előtte meglehetősen
sok valódi, a testvéreikkel megegyező erkölcsi döntést kellett hozniuk. Ebben a
helyzetben a csak látszólagos nyitottsággal és hajlékonysággal rendelkező
heteronóm kreatúrák is autonómmá válhatnak az idők folyamán. Azokban a
társadalmakban, ahol a nyitottság, a kreatív erkölcsi döntések értékesek, ott az
ezen értékek szimulálására programozott robotok vagy agymosáson átesett emberek
is kreatívvá válhatnak, a megfelelő tapasztalatok következtében. A
“értéktervező” eredeti, manipulatív szándékait felülírhatják azok a komplex
döntési helyzetek, amik megoldása során az agymosás áldozatából autonóm ágens
válik.
Amikor a Szárnyas fejvadász című
filmben Rachel a zongorázás közben, Deckard családi fotóit nézegetve azon
töpreng, hogy valódi emlékekkel rendelkező ember vagy álemlékekkel bíró andorid,
Deckard rövidre zárva a kérdést azt válaszolja neki, hogy “szépen játszol”.
Ebben a kijelentésben implicit módon benne van, hogy mindegy, hogy Rachel
programozott múlttal rendelkezik-e vagy valódival, nem számít, hogy a zenéhez
való érzéke valódi oktatás vagy csupán programozás eredménye: a lényeg az, hogy
autentikusan zongorázik, esztétikai döntései kreativitásról tanúskodnak.
A gondolatkísérletbeli Rachel II a
meggyőzésen alapuló nevelés eredményeként nyitott, rögeszméktől mentes, és
flexibilis, míg Rachel a programozásnak köszönhetően ilyen. Mindketten a
külvilágba projektálják kreatív döntéseiket, a kötelességeket is magukévá
tették, vagyis szabadon követik a bennük foglalt célokat. Ezzel szemben Rachel I
az agymosás eredményeképpen, Rachel III pedig az agymosó program következtében
vált nyitottá, rögeszméktől mentesse és hajlékonnyá, miközben látszólagos
projekcióik valójában olyan introjekciók, amelyeket nem szabadon választanak,
csupán elhitetik velük agymosóik. Kreatívnak látszó erkölcsi döntéseik
hasonlítanak ahhoz, mintha valaki másokat idézve azt hiszi, hogy azok az ő
eredeti gondolatai.
A gondolatkísérletben tehát az
különbözteti csupán meg az agymosás áldozatát a kreativitásra nevelt ágenstől,
hogy hazudnak neki, és mindezt eltitkoljak előle. Mele azt sugallja, nagyon
fontos, hogy az autonómiára való nevelés során ne hazudjunk egymásnak. A
meggyőzést tehát az különbözteti meg ebben a gondolatkísérletben a
manipulációtól, hogy utóbbi hazugságra épül. A tanárnak nem szabad eltitkolnia
valódi céljait, és akkor a nyitottsághoz és flexibilitáshoz vezető folyamat
autonómiát eredményező nevelésnek tekinthető. Szerintem, ha hazudozásaik
ellenére nyitott és kreatív ágenseket nevelnek, és ha a közerkölcs, illetve a
közízlés a kreatív etikai döntéseket preferálja, akkor a heteronóm személyiségek
autonómmá válhatnak. Vagyis nem elsősorban a befolyásoló szándéka a döntő, hanem
az eredmény. Mele elképzelésével szemben tehát akkor beszélhetünk meggyőzésről,
ha a meggyőzött személy képes kitörni önzése börtönéből és alárendelődni egy öt
megelőző struktúrának. A meggyőzött személy ilyenkor logikusan végig-, majd
továbbgondolja az elhangzott érveket, és újrastrukturálja vélekedései hálóját.
Talán legjobb példa Oidipusz király este, aki az agymosásának köszönhetően
folyamatosan heteronóm, de kreatív döntéseket hoz (többek között legyőzi a
szfinxet, a gonosz dalnokot), miközben tönkreteszi magát és az általa irányított
közösséget. Amikor rádöbben arra, hogy manipuláció áldozatává vált, némi
megingás után autonóm ágensként végiggondolja az elhangzott érveket és kilép a
manipuláció által rákényszerített szerepből.
Ha az agymosó és a nevelő között csak
az a különbség, hogy az előbbi hazugságokat állít, és ezt eltitkolja, viszont
nyitottá teszi az elmét, akkor az agymosás áldozatának csupán időre van
szüksége, hogy átrendezze vélekedései hálóját, ami lehetővé teszi, hogy a
valóságos világban autonóm módon dönthessen.
Tehát mindegy, hogy valódi oktatás
vagy agymosás eredménye, a fontos a nyitottság, flexibilitás és az eltökéltség.
Az autonómia és a potenciális autonómia között ebben a gondolatkísérletben csak
az a különbség, hogy előbbi a nevelés és programozás eredményeként már eleve
adott, míg utóbbi megfelelő tapasztalatok (kreatív döntések, az érvek megértése
és továbbgondolása) réven válhat csak autonómiává. Az agymosás és a nevelés
elvben egyaránt nyitott, rögeszméktől mentes, hajlékony, de határozott
személyiségeket eredményezhet. Csupán a tanár indítékai különböznek, az eredmény
lehet azonos. A nyitottság mindig lehetővé teszi, hogy az agymosott rádöbbenjen
arra, hogy nevelője saját céljaira használja, hogy minden monológja mögött
dialógusok sora húzódik, és hogy a megkérdőjelezhető és megkérdőjelezhetetlen
közötti különbségtételnek csak egy adott értelmezési keretben van
létjogosultsága, vagyis ha nem is egy időben, de minden megkérdőjelezhető.
Ráadásul az oktató, a mester, a sensei szándékai szabadon értelmezhetők,
többek között ez a szabadság magyarázza azt, hogy a nevelő vagy az agymosó
szándékai, csak részben valósulhatnak meg. A lélekről való evolúciós felfogás
lehetetlenné teszi, hogy úgy gondoljunk az énre, mint egy homunkuluszra,
aki az adott személy összes cselekedetét irányítja, és akinek befolyásolása
réven teljesen hatalmunkba keríthetjük az adott embert. A self nem egy
entitás, amelyből a tudat származik, vagy ami az agyi folyamatokat irányítja,
hanem ezeknek a folyamatoknak az eredménye. Képesek vagyunk kitörni önzőségünk
börtönéből, ha kellőképpen nyitottak vagyunk, és ezt a tulajdonságukat a
társadalom jutalmazza. Abban az esetben, ha nem preferálják ebbéli igényeinket,
akkor disszonanciát élünk át, amelynek feloldása során könnyen újabb
manipulációk áldozataivá válhatunk.
„Változtasd meg élted!” Kognitív
disszonancia
A nagy mennyiségű koffeint fogyasztó
nők irracionális, a kávéivás veszélyeit lekicsinylő, viselkedése jó példázza az
úgynevezett kognitív disszonanciát. A kognitív disszonancia olyan belső
feszültségállapot, amely akkor jelentkezik, amikor az adott ágens két, egymással
összeegyeztethetetlen vélekedéssel bír. Ezek a vélekedések disszonánsak, az
egyik ellentétes a másikkal. Mivel ez az állapot számunkra kellemetlen, ilyen
esetben arra törekszünk, hogy megszűntessük, vagy legalább csökkentsük a
disszonanciát. Ahhoz hasonlóan, ha éhesek vagyunk, ennünk kell, ha szomjasak,
akkor innunk, amikor disszonanciát élünk át, változtatnunk kell adott
vélekedéseinken. Előbbiek fiziológiai feszültségeket oldanak, utóbbi a
vélekedések között fennálló disszonanciáit csökkenti, vagy szünteti meg. A
disszonanciát úgy vagyunk képesek csökkenteni, hogy az egyik vagy mindkét
vélekedésünket megváltoztatjuk oly módon, hogy összeegyeztethetőbbé,
konszonánsabbá váljanak. A másik lehetőség az, hogy olyan vélekedéseket teszünk
magunkévá, amelyek összekapcsolják a korábban egymásnak ellentmondó
hiedelmeinket.
Tegyük fel, hogy olyan egyetemista nő
vagyok, aki sok kávét iszik és elolvastatnak velem egy cikket, amely amellett
érvel, hogy nyilvánvaló összefüggés van a kávéivás és a mellrák gyakorisága
között. Ez szükségképpen kognitív disszonanciát idéz elő bennem. A
legracionálisabb megoldás látszólag az lenne, ha leszoknék a kávéivásról, vagy
legalábbis csökkenteném a koffeinbevitel mértékét. Az a vélekedés, hogy nem
iszom kávét összeegyeztethető azzal, hogy a túlzott kávéfogyasztás a nők számára
mellrákot okoz. A feszültség oldásának ez a legkézenfekvőbb és persze a
legradikálisabb módja annak számára, akinek a kávéfogyasztás egyszerűen rossz
szokás. Viszont annak, aki identitásának fontos kellékének tekinti, a leszokás
már egyáltalán nem járható út. A kávéra tekinthetünk, mint az értelmiségi
öntudat sötét, ördögi folyadékára: a lázadás egy lehetséges módjára az
egészséggel szemben. A kávéivás túlmutat önmagán: a zaklatott értelmiségi lét
attribútuma, fontos kelléke lehet egyesek számára. Ez az attitűd Petri György
Egy szép nap című versében pontos megfogalmazást nyer, melyben a kávé mellett
egyéb „ajzószerek” is megéneklésre kerülnek.
Egy szép nap
50 Vim, kolbász, tejföl,
paradicsompüré
15 krumpli, hagyma
22 pálinka
36 cigaretta
18 papír zsebkendő
18 eszpresszó
15 posta, újság
154
46 Nescafé
200
Ha valaki nem tudja abbahagyni a
kávéivást, egyéb stratégiához kell folyamodnia ahhoz, hogy csökkentse a
disszonanciát. Nyilván a másik vélekedését kell valamiképpen megváltoztatnia
vagy a kettőt összekapcsoló egyéb hiedelmeket találnia.
Megkísérelhet bizonyítékokra bukkanni
arra vonatkozóan, hogy a kávéivás gyakorisága és a mellrák között nincs is
valódi összefüggés. Kétségbe vonhatja például a kísérletek szakszerűségét,
esetleg hivatkozhat arra, hogy egy titokzatos lobby áll a kutatás mögött,
melynek az a célja, hogy tönkretegye a kávégyártókat, mert a saját koffeinmentes
termékének akar piacot nyerni. Kereshet példákat olyanokra, akik sok kávét ittak
és mégis sokáig éltek, vagy hivatkozhat olyan okosnak vélt emberekre, akik nem
innának kávét, ha valóban veszélyt jelentene számukra. Áttérhet esetleg más
kávémárkára, mert valakitől azt halotta, hogy abban kevesebb a koffein, vagy ha
nem is kevesebb, kevésbé szívódik fel, mivel valamiféle titokzatos
tulajdonsággal bír az ártalmas és valóban mellrákot okozó koffeinnel szemben.
Azt is képzelheti, hogy vannak olyan kávéfajták, amik olyan speciális koffeint
tartalmaznak, amelyek megelőzik a mellrákot, nagy mennyiségű fogyasztásuk tehát
kimondottan hasznos. A kávéivás és a mellrák disszonanciája úgy is csökkenthető,
ha két vélekedés közé olyanokat illesztünk, amelyek ezeket elfogadhatóvá teszik.
Az egyik lehetőség az, ha Petri György Egy szép nap című versével összhangban az
értelmiségi lét fontos kellékének tekintjük, és a kávéivás vadromantikájában
véljük felfedezni a kelet-európai feminizmus egyik markáns megnyilvánulását. A
mellrák lehetősége mintegy fokozza a koffeinfogyasztás iránti vonzalmunkat, ha a
betegség „ígérete” is benne van választott életformánkban, akkor valódi téttel
bír: bele lehet halni. Az értelmiségi lét súlytalanságát a kávéivás veszélye
megszűnteti, sőt a súlyos betegség rémképe által hősies helytállássá nemesíti. A
koffein megszűnteti a „lét elviselhetetlen könnyűségét”. A feminizmusunk ezáltal
megszabadul súlytalanságától, és a halálos veszély keretei közé helyezi a
diskurzust. A leszokni nem akaró egyetemista hölgy a mellet is érvelhet, hogy
jobb a kávéivás élvezetében rövid ideig élni, mint nélküle hosszan vegetálni. A
disszonancia csökkentésének tehát az egyik módja az, ha a veszélyt
lekicsinyeljük, a másik pedig az, ha önnön bátorságunkat magasztaljuk a valódi
veszéllyel szemben: igen, mi a lét peremén akarunk élni, mert csak ennek van
igazán értelme! A halál árnyékában elfogyasztott kávé túlmutat önmagán, egy
heroikus életforma attribútumává válik.
Nem szeretünk azokkal a dolgokkal
szembesülni, amik ellentétben állnak az identitásunkat meghatározó
vélekedéseinkkel. A régmúltban a rossz hírt hozó hírnököket gyakran megölték.
Ennek korszerű változata a számunkra, vagyis a sok koffeint fogaszó nők számára,
kellemetlen hiedelmeket okozó „hírnők”, vagyis a koffein és a mellrák
összefüggését feltáró cikkíró „megölése”. „Haljon meg” ő inkább, mint hogy
nekünk kelljen megváltoztatnunk életünket. Gyakran persze a hírnök olyan
képességekkel rendelkezik, amely katartikus hatással van ránk, és hirtelen más
fényben látjuk életünket, mint eddig.
A kognitív disszonancia
megszüntetésére irányuló vágy költői megfogalmazást nyer Rilke Archaikus
Apolló-torzó című versében. A vershősben disszonanciát idéz elő az Apolló-torzó
szemlélése. A töredékes szobor, olyan „hírnők”, aki elementáris hatással van a
befogadóra, feszültséget idéz elő régi élete és a talán régóta vágyott új
között. A szobornak nincs feje, a karja is hiányzik, „ám…a test mégis izzik,
mint a lámpa, / melybe mintegy visszacsavarva ég / nézése.” Olyan, mint egy
csonka szillogizmus (enthüméma), melynek hiányzik az egyik premisszája vagy a
konklúziója, és ezt a hallgatónak kell kitalálnia, miáltal jobban magévá teszi a
retorikai eszköz használója által közvetíteni kívánt gondolatot. A szobor
csonkaságán is átüt valami különös varázserő, mely nélkül „csak torzult, suta kő
/ lenne, lecsapott vállal meredő, / nem villogna, mint tigris bőre, nyersen, / s
nem törnék át mindenütt busa fények, / mint csillagot: mert nincsen helye egy
sem, / mely rád ne nézne”. Egy letűnt kor üzenetét közvetítő torzó egész
valójával arról győzi meg szemlélőjét, hogy mélyen gyökerező hitein
felülemelkedve új életet kezdjen. Ez az üzenet a befogadó egész személyiségének
megváltoztatására irányuló paranccsá válik: „Változtasd meg élted!”.
A művészi alkotásokra, jelen
céljainkat figyelembe véve, tekinthetünk úgy, mint olyan műtermékekre, amik
azért készültek, hogy valamiről meggyőzzenek bennünket. Amikor kötetet veszünk a
kezünkbe, vagy elmegyünk egy kiállításra, akkor eleve tudatában vagyunk annak,
hogy egy meggyőzési kísérlet alanyaivá válunk ezekben a szituációkban. Egyes
kutatók úgy vélik, hogy abban az esetben, ha valakit figyelmeztetnek arra, hogy
meg kívánják változtatni vélekedéseit, akkor ez ellenállást vált ki belőle, és
nehezebben változtatja meg attitűdjeit. Ez persze azt feltételezné, hogy abban
az esetben, ha tudjuk, hogy egy múzeumban található Apolló-torzó, vagy egy
csonka szillogizmust használó szónok akarja előidézni életünk megváltoztatását,
akkor ez kevésbé hat, mintha egy nyitott platón szállított Apollón-torzó
„pillant” ránk, vagy egy véletlen találkozás során barátunk vagy üzletfelünk
használ egy csonka szillogizmust meggyőzésünkre. William J. McGuire
attitűdváltozásról szóló vizsgálódásai arra a következtetésre jutnak, hogy a
meggyőzési szándékra való figyelmeztetés növeli a meggyőzés erejét. Az emberek
nem szeretik, ha könnyen rászedhetőnek tekintik őket, és az előzetes
figyelmeztetetés lehetővé teszi számukra, annak szimulálását, hogy már korábban
is magukénak vallották a meggyőző fél által közvetített nézeteket. A meggyőzési
szándékra való utalás önmagában is képes megváltoztatni az attitűdöket. A
megelőlegezett változás lehetővé teszi a meggyőzendő fél számára, hogy ne érezze
könnyen befolyásolhatónak magát. Eljátszhatja, hogy már a meggyőzés előtt is
azonos állásponton volt az üzenet közvetítőjével. Vagyis az Apollón-torzó
megpillantása előtt is meg kívánta változtatni létét, valójában a szobor
megtekintése nem idézett elő benne kognitív disszonanciát. A csonka
szillogizmust használó szónok sem érvelési képességinek köszönheti meggyőzésbeli
sikerét, hanem annak, hogy már eleve egyetértettünk vele. A megelőlegzett
attitűdváltás biztosabban bekövetkezik, ha a tárgy nem érzelmi jellegű és az
attitűdváltás valami megismerésbeli dologra irányul. Az érzelmi vonatkozású
estekben bekövetkezett változás érzékenyebben érint bennünket, mint az új
dolgokra való nyitottság. Kevésbé ismerjük el, ha valaki az érzelmeinkre tud
hatni, mint azt, ha képes valami eddig számunkra ismeretlen összefüggésre
rávezetnie bennünket. Biztosabban bekövetkezik az előzetes attitűdváltás, ha az
üzenet közvetítőjét különösen meggyőző erejűnek tartjuk. A Rilke-verset olvasó
befogadó számára a költő, iskolai tanulmányainak hatására, nyilván nagy meggyőző
erővel bír, és a mű olvasása arra készteti, hogy elgondolkozzék életén, és ha
éppen abban az élethelyzetben van, törekedjék annak megváltoztatására. Nagyobb
esély van az előlegzett attitűdváltásra, ha a meggyőzni kívánt személy eredeti
vélekedései ismeretlenek, hiszen ez lehetővé teszi számára, hogy olyan kiinduló
álláspontot foglaljon el, amilyet akar.
Gyakran akkor lép fel a kognitív
disszonancia, amikor úgy döntöttünk, hogy megváltoztatjuk az életünket. Italo
Calvino A nemlétező lovag című regényének elbeszélője olykor apáca, máskor pedig
lovagi páncélba bújó amazon. „Egy kicsit kiruccanok a csatamezőre vagdalkozni és
szerelmeskedni…egy kicsit bezárkózom valamelyik klastromba el-eltöprengem azon,
ami velem megesett…” A fiatal Raimbaud lovag hatására azonban úgy dönt, hogy
többé nem jön vissza a kolostorba, hanem örökké mellette marad. „Jövök már,
Raimbaud. Nem búcsúzom senkitől, még a fejedelemasszonytól se. Már ismernek.
Tudják, hogy bajvívások s csetepaték, ölelések és csalódások után mindig
visszatérek a kolostorba. Ám ezúttal másként lesz… Másként…” A nehéz döntéseket
követően szinte mindig disszonanciát élünk át. Azért van ez így, mert a
választott alternatíva sohasem tökéletes, és az elvetett lehetőség is gyakran
rejt magában pozitív értékeket. Calvino regényében az igaz szerelem ígérete és a
hősi életforma áll szemben a magányban megtisztuló, önmagának és másoknak
érdekes történeteket mondó gondolkodó kontemplatív életvitelével. A történetet
író apáca úgy dönt, kilép ebből a szerepéből, ezáltal magából a történetből is.
Ott van vége a narratívának, amikor az írója lemond az írásról és végleg
lovagként kívánja élni életét szerelmese mellet. A döntés tehát drámai: ami
következik az nem más, mint élet a történetmondás befejezése után. Az, hogy
végleg a csatamező lovagnője lesz, összeegyeztethetetlen azzal, hogy vezeklés
gyanánt izgalmas történeteket író apáca maradjon. Ahhoz, hogy megszüntesse a
döntésből adódó kognitív disszonanciát, el kell hitetnie magával, hogy a
magányba zárt lélek fikciói túlságosan vértelenek a valósághoz képest. A
párkapcsolatból származó örömök meghaladják az alkotásból eredő boldogságot, a
magányos történetmesélés izgalmát. El kell hitetnie magával, hogy a kettő mindig
több, mint az egy, hogy a magányos elbeszélő alakja átváltozatható egy valódi
szerelmespár egyik szereplőjévé. Biztosnak kell lennie abban, hogy a választott
lovag tényleg rászolgál a szerelmére, hogy közös kalandjaik során mindketten
gazdagodni fognak, és hogy ezek a kalandok nem fulladnak unalomba egy idő után,
hanem örökké tartanak majd.
A meggyőzés egyik hatékony módja a
kognitív disszonancia felkeltése, majd pedig olyan vélekedésekre való direkt
vagy indirekt rávezetés, amelyek a befolyásoló előzetes szándékainak megfelelően
oldják a disszonanciát. A rilke-vers, illetve Calvino A nemlétező lovag című
kisregénye kognitív disszonanciát idéz elő a befogadóban, és megoldást is kínál:
a múlt helyett radikálisan a jövőt kell választania. A rilke-szonett a maga
tömörségével hat, akár egy csonka szillogizmus. A kisregény pedig egy történet
elmondása révén világít rá arra, hogy másként kell ezután élni. Az új élet
kitörés önnön tudatunkból, „mely fantasztikus ábrándok felhője” vagyis az
önmagunkban való elveszés és izoláció eszközét úgy kell átsrukturálnunk, hogy
eljussunk a valóságig, amely túlmutat esetleges, egyéni céljainkon. Ebben az
esetben nem manipuláció, hanem meggyőzés alanyaiként viselkedünk: kilépünk önző
önmagunkból és szembenézünk a jövővel.
Vissza a nyitólapra