|
|
|
|
|
|
A kiborg a kibernetikus organizmus rövidítésére
szolgáló terminus. Olyan lényt jelöl, amely
organikusnak és mechanikusnak a keverékeként a
technológia fejlődésének köszönhetően egyre
kifinomultabban és hatékonyabban használja
képességeit. Az első kiborg Jean de la Hire
1908-ban írt regényében jelent meg, majd széles
körben elterjedt a science fiction irodalomban. A
Csillagok háborúja című filmben felbukkanó Darth
Vader talán a legismertebb kiborg.
Magát a kibernetikus organizmus terminust Manfred
E. Clyent és Nathan S. Kline használta először
1960-ban, olyan embert jelölve vele, aki számára a
technika lehetővé teszi, hogy földön kívüli
körülmények között is esélye legyen a túlélésre.
Kit Pedler 1966-ban képzeletben létrehívta a
Cybermen fajt: tagjainak egyik jellemző vonása,
hogy a testükbe mechanikus részeket ültettek, a
másik sajátosságuk, hogy érzelem nélküli, csupán
logika által irányított lények. A kibernetikus
organizmusról alkotott egyes definíciók szerint
már a legkezdetlegesebb technikák is kiborgokká
avattak bennünket, embereket. A korai őseink által
ruhaként használt állatbőrök kibernetikus
módosításai testünk felszínének, lehetővé téve,
hogy jobban ellenálljunk a környezet változásainak
egy olyan eszköz révén, amely a maga természetes
valójában nem állt eleve rendelkezésre, hanem
mesterségesen kellett viselhetővé tenni. Mai
példával élve: a számítógép előtt ülve posztmodern
kiborgokként fejleszthetjük, illetve növelhetjük
szellemünk képességeit. Például memóriánkat,
képzeletünket, számolási képességünket stb.
A filozófiában Donna Haraway feminista teóriájában
jelent meg először nagyobb visszhangot keltő módon
a kiborg mint olyan lény, amelynek léte
megszünteti a természetes-mesterséges
megkülönböztetést. Az elmefilozófiában többek
között azért érdekes gondolatkísérleti alany a
kiborg, mert az egyik ellenérv a mesterséges
intelligenciával szemben az, hogy a tudat
természetes módon jött létre, és mesterséges
előállítása biztosan kudarcra ítélt vállalkozás. A
kiborg pedig (Haraway leírás szerint) felszámolja
a természetes és a mesterséges megkülönböztetést.
Az emberek agyát megfertőző kulturális gének (mémek)
mesterséges "vírusoknak" tekinthetők. A
mesterségesen kitalált jelek használata révén
váltunk kifinomult kommunikációra képes kiborgokká.
A kibernetikus organizmus terminust tágabb
értelemben használják a kommunikáció és irányítás
hálózatainak jelölésére is, így egy nagyváros,
utak vagy számítógépek hálózata egyaránt
tekinthető kiborgnak. Egy szervezet felfogható
kicserélhető részekből (vagyis emberekből) álló
kibernetikus organizmusnak: például egy hadsereg,
egy focicsapat vagy éppen egy egyetem.
Az általam bemutatni kívánt Kiborgia a kiborgok
orgiájának a helyszíne, olykor képzeletbeli hely,
máskor maga az általunk is jól ismert valóság. A
kiborgok a platóni formák keresése helyett az
információk áramköreiben keringenek. Jelszavuk:
"Ne zavard áramköreimet!" Információkkal és előre
gyártott identitásokkal kereskednek, a pillanat
megszállottjai, hiszen ami (vagy aki) ma érdekes
az, holnap felejtésre lesz ítélve. Az információ a
mindenük, jól informáltak arról, hogy mennyire
alulinformáltak, hogy tudásuk részleges,
töredékes, gyorsan avuló, hogy nyelvük esetleges,
ők maguk pedig konstrukciók, diskurzusok által
létrehívott fikcionális léttel bíró, mindhalálig
változó identitások.
Kiborgiában az identitásgyártás paradigmatikus
szervezeti egysége a posztmodern "gyártórendszer",
ami maga is tekinthető kiborgnak. Ezekben a
rendszerekben a tapasztalat hierarchiáját
felváltja a képzelőerőé. A negyvenes-ötvenes
éveiket taposó, tapasztalt kiborgokat nem
véletlenül frusztrálja az őket követő X generáció,
mely Xiting, Xpansiv and Xigent, vagyis izgalmas,
törekvő és igényes (Kocsis és Szabó, 2000, 34). A
legfontosabb az új tudás alkalmazásának képessége,
az egyhurkú tanulással szemben (így szoktam eddig)
az új mintázatokat és kapcsolatokat létrehozó
duplahurkú tanulásra való alkalmasság (Kocsis és
Szabó, 2000, 75). A posztmodern gyártószisztéma
"kísérleti tanulógépezetként" működik az
identitáspiacon, a "termékpiacon, a munkapiacon és
a pénzpiacok egymást keresztező tökéletlen
világában..."(Kocsis és Szabó, 2000, 76). Az
általuk létrehívott gondolkodásmintázatok merőben
új, láthatatlan struktúrákat alakítanak ki a tudás
dinamikus áramoltatására. A kiborgok ezen
struktúrák termelői és termékei is egyben,
véleményem szerint olyan holonikus rendszerek,
amelyek a tudás- és identitástermelés komplex
folyamatának részei és egészei.
A "holonikus rendszer" központi terminusát, a
holont, Arthur Koestler használta először a
Szellem a gépben című művében. A szó egy olyan
egészet jelöl, mely egyrészt részekre osztható,
másrészt maga is egy nagyobb egész része. A
fogalom tartalmát Koestler Herbert Simon
parabolája révén világítja meg, aki két svájci
órakészítő esete segítségével mutat be egy sikeres
és egy kevésbé sikeres termelési stratégiát.
Mekhosz alkatrészről alkatrészre haladt, míg Biosz
egészként funkcionáló részegységekből állította
össze az órákat. Ha Mekhosz véletlenül elrontott
valamit, akkor elölről kellett kezdenie a
szerelést, míg Biosznak mindig csak az éppen
elrontott modult kellet újra cserélnie. Simon
tanmeséje arra világít rá, hogy stabil közbülső
részrendszerekből könnyebben jönnek létre komplex
struktúrák, mint pusztán alapelemekből. Az ily
módon létrejövő bonyolult rendszerek nem
hierarchikusan szerveződött merev szerkezetek,
hanem plasztikus, holarchikus szisztémák. Az
efféle rendszerekben a rész és egész világosan
elkülöníthető egymástól, de nem abszolút
értelemben. Az egész mindig egy nagyobb teljesség
része, míg a rész egy kisebb egésze. A holonok két
alaptulajdonsággal jellemezhetők: az önállóságra
való törekvéssel és az együttműködésre való
hajlandósággal. Ha az önálló feladatmegoldás során
kooperálniuk kell, akkor nagyon hatékonyan képesek
rá, miközben továbbra is autonóm döntéshozatalra
alkalmas rendszerek maradnak.
Úgy vélem, hogy érdemes Kiborgiára mint holonikus
termelési rendszerre tekinteni, mely a kiborgok
létrehozásának automatizált mechanizmusa.
Pontosabban: a kiborg egyszerre terméke és része
ennek a gyártórendszernek. Koestler szerint a
holonokat funkciójuk alapján kell elkülöníteni
egymástól. Ebből az következik, hogy az adott
feladat végrehajtását lehetővé tévő,
funkcionálisan azonos holonikus rendszerek konkrét
megvalósulásukat tekintve nagy mértékben
különbözhetnek egymástól. A lényeg, hogy az adott
rendszerben működő holonokat kötött szabályok és
rugalmas stratégiák vezéreljék. A holonok
működésének alapfeltétele a fejlett kommunikációs
képesség, a helyzet gyors átlátására való
hajlandóság, és rugalmas válasz az állandóan
változó külső körülményekre. A kiborgok persze egy
nagyobb egész (a természetes és mesterséges
kiválasztódás) részeként konstituálódó, a
környezetüket és önmagukat egyre komplexebb és
rugalmasabb módon reprezentálni képes holonok. A
kiborg egyrészt a jelek termelésének forrása,
másrészt a termelési rendszer eredménye. A kiborg
"nem sziget - holon, Janus-arcú entitás, aki
befelé önálló, egyedi egész, külső vonatkozásaiban
pedig függő, alárendelt rész" (Koestler (2000,
79). Egészként autonóm, részként kooperációra
törekvő rendszer. Tehát kétarcú (double-faced)
lény: az alsó szintek felé az önálló,
ellentmondást nem tűrő főnök, részként pedig
alárendelt beosztott. A szerepek azonban a
holonikus rendszerek sokaságában gyakorta
fölcserélődnek: a rész egyben egész és fordítva. A
holon tehát egyrészt olyan inteface, amely
alkalmas az együttműködésre, vagyis az adatok
kétirányú áramoltatására, más szituációban viszont
az adatátvitelt egyirányúsítja, és nem engedi be a
kívülről áramló információkat. Koestler holonokról
alkotott koncepciója napjainkban fontos szerepet
játszik a holonikus gyártórendszerekről alkotott
elképzelésekben. Mielőtt kifejteném, hogy miként
tekinthetünk a kiborgokra mint e gyártósor
termékeire és egységeire, először nézzük röviden a
holonikus termelési rendszer sajátosságait.
Koestler elképzelése alapján a HMS (Holonic
Manufacturing System) nevű konzorcium holonikus
gyártórendszerek (Holonic Manufacturing System)
kifejlesztésén dolgozik. Az eredeti kifejezést
pontosították az algoritmizálhatóság érdekében. A
holon olyan autonóm és egyben kooperatív eleme a
gyártórendszernek, amely átalakít, szállít,
raktároz, valamint információt dolgoz fel. Az
adott holon egy másik része lehet holon mivoltából
adódóan. A holonok olyan autonóm egységek, amelyek
stratégiákat és terveket gyártanak maguknak, majd
ezeket végrehajtják. A holonok együttműködése azt
jelenti, hogy adott halmazuk közös (az
együttműködő holonok számára egyaránt elfogadható)
tervet dolgoz ki, majd ezek alapján jár el. A
holonok mint autonóm egységek a belső
algoritmusaik révén képesek önütemezésre,
önszabályozásra, önbeállításra és önjavításra.
Kooperáló egységekként pedig erősségük a többi
holonnal való kommunikáció, a közös célok
megfogalmazására és elérésére irányuló
együttműködés. Kiborgia holarchia: a közös célok
elérésre kész holonok rendszere. A holarchia
létrehívja a kooperáció szabályait, amelyek
szükségképpen korlátozzák a kooperáló holonok
autonómiáját. A holonikus kiborggyártórendszer
olyan holarchia, amely a termelési folyamat minden
fázisát keretbe foglalja a megrendeléstől, a
tervezésen át a termék legyártásán keresztül a
marketingig. A holonikus gyártórendszerbe a kiborg
könnyen integrálható, hiszen együttműködésre
alkalmas autonóm holon.
Kiborgiában a holonikus gyártórendszer
fogyasztókat termel. Kiborgia, mint fogyasztói
társadalom, abban különbözik az azt megelőző
termelői társadalomtól, hogy tagjait elsősorban
nem termelőkként, hanem fogyasztókként vonja be.
Ahogyan Kiborgia "formálja tagjait, elsődlegesen
és leginkább azt a fogyasztói szerep betöltésének
szükséglete diktálja..."(Bauman, 2005, 222).
A posztmodern kiborgok Szókratész kései utódai,
jól tudják, hogy nem tudnak semmit, de nem akarják
azt bizonyítani, szemben Szókratésszel, hogy mások
(mivel azt hiszik, hogy tudnak valamit) butábbak
náluk. Kiborgia lakói számára a bölcsesség
szeretete helyett fontosabb a siker, a méltó halál
helyett a hosszú, változó identitásokban gazdag,
élet, a kreatív munkából származó társadalmi
státusz, a minőségi fogyasztást lehetővé tevő
anyagi javak. Ebben már semmiképpen sem
tekinthetők Szókratész kései követőinek.
Velük ellentétben Platón Szókratész védőbeszéde
című dialógusának főhőse az istenség szolgálatára
szenteli életét, mely tevékenységének
következtében bölccsé válik. "És e miatt az
elfoglaltságom miatt nem jutott időm sem a város
ügyeivel, sem házi ügyeimmel említésre méltó módon
törődnöm, hanem ezerszeres szegénységben élek az
isten szolgálata miatt" (Platón, 1981a, 409).
Isten szolgálata nagyon is konkrét tevékenység
Szókratész esetében: az a feladata, hogy
rávilágítson arra, hogy azok, akik azt hiszik,
hogy tudnak valamit, nem tudnak semmit.
A történet jól ismert a Szókratész védőbeszédéből:
barátja, Khairephon, elment egyszer a Delphoiba,
ahol és megkérdezte a jósnőtől, Püthiatól hogy
található-e a föld kerekén Szókratésznél bölcsebb
ember. A válasz pedig az volt, hogy nem.
Szókratész elgondolkodott azon, hogy vajon ezzel a
kijelentéssel mit akart a jósnő közvetítésével
kifejezni az isten. Abban egészen biztos volt,
hogy ő maga nem bölcs, viszont az isten nem
hazudhat. Sokáig nem volt képes megfejteni az
isten üzenetét, míg rá nem talált a megfelelő
módszerre, amely abból állt, hogy megpróbált
önmagánál bölcsebb emberekkel találkozni, és
meggyőződni arról, hogy valóban okosabbak nála. Az
eredmény alátámasztotta isten szavait, hiszen az
úgynevezett bölcsekről egytől egyig kiderült, hogy
csak hiszik magukról, hogy bölcsek. Egy nagy
becsben tartott államférfiról a vele való
beszélgetés során kiviláglott, hogy "bölcsnek
találja ugyan sok más ember, leginkább ő maga,
valójában azonban nem az (Platón, 1981a, 407)."
Mivel Szókratész megpróbálta bebizonyítani
számára, hogy egyáltalán nem okos, a sértett
férfiú az ellenségévé vált. Hasonlóan járt a
költőkkel, a kézművesekkel, akik szintén azt
hitték, hogy bölcsek, de Szókratész rávilágított,
hogy nem azok, aminek következtében ők is
ellenségeivé lettek. E vizsgálódások során
meggyűlölték, rágalmakat szórtak rá, és bölcsnek
titulálták, pedig ő tudta hogy nem az, hiszen
egyedül isten lehet bölcs, aki "evvel a jósigével
azt mondta, hogy az emberi bölcsesség keveset vagy
éppenséggel semmit sem ér" (Platón, 1981a, 409).
A filozófus, aki az isteni bölcsesség és az emberi
butaság között közvetít, éppen úgy határsértő
lény, mint Donna J. Haraway Kiborg kiáltványának
(2005, 107-139) hőse. A posztmodern kiborgok
azonban más határokat tekintenek semmisnek, mint
Szókratész. Haraway szerint három határt is
áttörnek. Az első az ember és az állat közötti
határ eltörlése, a második az élő szervezet és a
gép között fennálló különbség felszámolása.
Korábban a gépek nem voltak képesek az
önszabályozásra, a tanulásra, mára "viselkedésük"
megtévesztően emberivé vált, szemben az
emberekével, akik olykor nagyon is gépszerűen
működnek. A harmadik határ a fizikai és a nem
fizikai világ között szűnt meg. Haraway itt nem a
tudat és az agy közötti szakadék felszámolódásáról
beszél, hanem a technikai berendezések
miniatürizálásából adódó változásról. A kiborg
egyrészt fikció, a sci-fi filmek hőse, a technika
fejlődését kísérő félelmeink és reményeink
hibridlénye, másrészt mi magunk vagyunk, akik
testbe implantált pace-makerekkel,
inzulinpumpákkal, orrunkon szemüvegekkel,
csontjainkban csavarokkal, fogtömésekkel,
kezünkben mobiltelefonokkal, fülünkben
fejhallgatókkal bolyongunk az egyre komplexebbé
váló technokultúra útvesztőiben. A testünk tehát
mind inkább egylényegűvé válik a különféle
gépezetekkel. A Ghost in the Shell című kultikus
anime szereplői csak a gépekkel való egybeolvadás
mértékében különböznek tőlünk, nem pedig lényegi
értelemben. Kusanagi Motoko őrnagynak csupán az
agya és a gerincoszlopa eredeti. A
csúcstechnológiának köszönhető teste munkaadójának
a tulajdona. Másodlagos nemi jellegét tekintve nő,
valójában nemtelen, határsértő lény, komplex
neuronhálózat titánburokba zárva, mesterséges
testben öntudatra ébredő emberi szellem. Az őrnagy
a különféle kézifegyverek és a nagyvárosi harc
nagymestere, aki a közelharcban szinte
legyőzhetetlen, kiváló nyomolvasó, a hálózatok és
a kriptográfia szakértője, a biztonsági rendszerek
védelmének és feltörésének specialistája. Habár a
megoldásra váró súlyos kríziseket magas szinten
megoldja, a test-test elleni küzdelemben szinte
legyőzhetetlen, identitása - Szókratésszel
szemben, aki az isteni jóslat kifürkészésnek
szenteli organikus egységnek tekinthető életét -,
a legteljesebb mértékben bizonytalan. Ez a fajta
identitás-válság jellemzi Ian M. Banks Emlékezz
Phelbasra című sci-fiének főszereplőjét, illetve
magát a regénybeli Kultúrát is. Ian M. Banks első
Kultúra-regénye, az Emlékezz Phlebasra izgalmas
parabolája az analitikus filozófia által az érvek
szintjén megragadható, az identitásproblémára, a
személyes azonosságra irányuló kérdéseknek. A
Kultúra és az idiriek (vagyis az innovációra,
illetve a hagyományra épülő társadalmak) közötti
háború kellős közepén találja magát az olvasó,
milliók halálát beteljesítő "frontvonalon". Az
idiriek szent harcot folytattak, a kultúrabeliek,
vagyis a sziporkázó gépek és a kevésbé tündöklő
emberek, pedig "azért harcoltak, hogy megóvják
szellemi-lelki békéjüket" (Banks, 2005, 532). "A
Kultúra nem egyetlen dolog, hanem minden egyes őt
alkotó emberi egyén és gép", vagyis tekinthető
kibernetikus organizmusnak (Banks, 2005, 185). A
Kultúra egyik féltve őrzött szuperszámítógépe, egy
Elme az általa irányított, majd a háború
forgatagában találatot kapott űrhajóról csodával
határos módon elmenekülve a Schar kietlen
világának alagútrendszerében bujkál. Az idiriek
nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy
megtalálják, és tervvisszafejlesztés révén
megértsék, valamint alkalmazzák az Elme
létrehozását lehetővé tévő magas szintű tudást. A
Kultúra mindent elkövet, hogy visszaszerezze,
mielőtt az ellenség megkaparintaná. Az idiriek
zsoldosaként az alakját változatni képes, önnön
identitását gyakran elveszítő, majd megtaláló
furcsa akcióhős, Bora Horza Gobuchul indul az Elme
felkutatására. Odüsszeuszhoz hasonlóan őt sem
csupán a külső célok elérése motiválja, hanem az,
hogy tetten érje mindig változó önmagát. A regény
arra a paradoxonra is rávilágít, hogy az elmosódó
ének halmazából álló főszereplő csupán akkor válik
jól megragadhatóvá, amikor küldetése
bevégeztetett, vagyis meghalt.
Banks szerint önmagunk számára elérhetetlenek
maradunk, csak mások képesek elmosódó
pillanatfelvételeket készíteni rólunk. A bujkáló
Elme is hasonló identitásproblémákkal küzd, mint
az Alakváltó. "Volt azonban egy kevésbé releváns,
mégis sokkal aggasztóbb probléma is, amit az Elme
felfedezett. Ezt a következő kérdésben fogalmazta
meg: kicsoda ő valójában?" (Banks, 2005, 221).
"Nem az a lény, akinek gondolja magát, szólt a
zavarba ejtő válasz. Mert tudta, hogy mostani énje
soha nem lenne képes kigondolni mindazt a dolgot,
amire régi énje képes volt. Értéktelennek érezte
magát. Korlátoltnak, esendőnek és butának" (Banks,
2005, 222). A "természetes" közegéből kiszakított
Elme csupán tökéletlen másolata önmagának,
védtelen az őt szó szerint és metaforikusan
keresőkkel szemben.
A galaxisok útvesztőiben önmagát elveszítő majd
látszólag megtaláló olvasó a regény végén
azonosulhat az Alakváltó ellenfelének és egyben
szerelmének ük-ük-ük unokájával, aki költői
babérokra törve, a high-techbe szerelmesen és
terhesen, a múlta vesző Bora Horza Gobochul
nevének hallatán (egy drón hívja így magát)
kinyilvánítja a történetek iránti nagyfokú
érdeklődését. A drón (egy speciális gép) az ifjú
költőnő kérdésre azt válaszolja, hogy nem könnyű
nevének eredetét elmagyarázni, mert túlságosan
hosszú történetet kellene hozzá elmondania. A
költőnő válasza megnyugtató:"Szeretem a hosszú
történeteket" (Banks, 2005, 553). És ez jól van
így: eltűnő(dő) énjeink a hosszú történtekben
megőrződnek, és az értő olvasás során életre is
kelnek. Banks űroperájának címe (Emlékezz
Phlebasra) Eliot Átokföldje című versének föniciai
hajósát idézi, miáltal kapcsolatba hozza a magas
kultúrát a populárissal. Eliot versében számtalan
alakmás révén mutat be eltérő nézőpontokat, a
világok és a beszélők különféle metszeteit. Az
űropera hősei szintén ilyen alakmások, akik
közösségi és egyéni célok között vergődve
különféle stratégiák révén keresik legféltettebb
és legillanóbb kincsüket: "éppeni önmagukat". Mire
megtalálnák, el is veszítik az életükkel együtt.
Eliot versében a föniciai hajós, Phlebas miután
behajózta a világot a tenger fenekén végezte.
Banks szerint előbb-utóbb mindannyian az Emlékezés
óceánjának mélyén heverő phlebasok leszünk, csupán
az életre keltő történetek adhatnak némi vigaszt
számunkra.
Mind a Ghost int he Shell című film, mind pedig
Banks sci-fije központba állítja a személyes
azonosság filozófiai problémáját. A személyes
azonosságról szóló diskurzus központi kérdése az,
hogy mi a szükséges és az elégséges feltétele
annak, hogy egy múltbéli vagy jövőbeli létező
azonos legyen velem. Vannak egyéb izgalmas
kérdések is a személyes azonosságra vonatkozóan.
Ki vagyok én? Mikor kezdődtem? Mi történik velem,
ha meghalok? Az individuális pszichológiai
azonosságunkat egy ideig birtokoljuk, azután előbb
vagy utóbb elveszítjük. Ezt követően kereshetünk
újat, vagy személyes azonosság nélkül élhetünk
tovább. A személyes azonosságról szóló diszkusszió
a filozófiával egyidős, a filozófia történetének
nagy alakjai általában hozzászóltak a problémához.
A személyes azonosságról szóló diskurzus egyik
izgalmas gondolatkísérlete annak a szituációnak a
következményeit vizsgálja, amelyben egy ember két
agyféltekéjét külön-külön két új koponyába
helyezik. A megválaszolásra váró kérdés, hogy az a
személy, akinek az agyféltekéit két különálló
testbe transzplantálták a műtétet követően
megőrzi-e személyes azonosságát vagy sem. Három
lehetséges válasz adódik:
1. A személy nem éli túl.
2. Az új személyek egyikeként éli csak túl.
3. Mindkét új személyben túléli a műtétet.
Derek Parfit a Personal Identity című cikkében
elveti az első két lehetőséget. Az első azért nem
elfogadható, mert implauzibilis azt gondolni, hogy
ha egy személy egyik agyféltekéjét új testbe
ültetik, akkor túléli a műtétet, míg ha két új
testbe kerül egy-egy féltekéje, akkor örökre
megsemmisül.
A másik azért elfogadhatatlan, mert a helyzet
szimmetriájából adódóan képtelenség eldönteni,
hogy melyik új személy él tovább és melyik nem.
Parfit a harmadik eshetőséggel foglalkozik
részletesebben. Úgy véli, ha a túlélés személyes
azonosságot von maga után, akkor logikailag
elfogadhatatlan két különféle személy tovább
éléséről beszélnünk, ehelyett csupán egyét
feltételezhetjük. Olyan személyét, akinek az agya
történetesen két testben működik tovább. Vagyis
egyetlen személyként létezik két testtel és
megosztott elmével. A két testtel és megosztott
elmével tovább élő egyetlen személy esete
meglehetősen abszurdnak tűnik első hallásra:
miként tudná tovább élni az életét az egy testben
egy elmével bíró személy két testben lakozó két
elmével? Gondoljunk arra az esetre, amikor a két
test (és így a két elme) több ezer kilométerre él
egymástól, eltérő körülmények és merőben más
mindennapi kihívások közepette. Ha ez évekig
tartana, akkor meglehetősen különböző emberekké
válnának, különösen akkor, ha a gondolatkísérlet
alanya fiatal személy lenne fiatal aggyal. Ekkor
el kell ismernünk, hogy a két ember különbözik
egymástól, ami azt a következtetést vonja maga
után, hogy egy személy két különböző személyként
élhet tovább, amit Parfit logikailag
elfogadhatatlannak tartott korábban, legalábbis
abban az esetben, ha elfogadjuk, hogy a túlélés
egyúttal a személyes azonosságot is implikálja.
A "két emberben egy személy" elmélet elfogadása
esetében radikálisan meg kellene változtatnunk a
személy fogalmát. Ha az egyik ember megölné a
másikat, vajon túlélné maga az eredeti személy?
Tegyük fel, hogy egyik agyféltekénket tartalmazó
test éhes a másik azonos időben nem. Ha mindkettő
együtt személyes azonosságunk feltétele, akkor
ellenmondáshoz jutunk, hiszen egyszerre kell
éhesnek és nem éhesnek lenniük. Láthatóan
paradoxont eredményez, ha nem különítjük el
egymástól az azonosságot és a túlélést. Ezért
Parfit azt javasolja, hogy ne tekintsük a túlélés
előfeltételének a személyes azonosságot. Egy
személy túlélhet két vagy több emberként anélkül,
hogy megőrizné személyes azonosságát. Az eredeti
személy túlélésének tehát nem feltétele személyes
azonossága. A személy túléli a műtétet, de nem
marad pontosan ugyanaz az identitása: vagyis nem
azonos egyetlen a műtét eredményeként létrejövő,
személlyel sem, miközben túléli az agyműtétet.
Parfit a két különálló személyt az eredeti
"leszármazott énjeinek" nevezi. A gondolatkísérlet
világossá teszi, hogy a túlélésről folytatott
filozófia diskurzus nem azonos a személyes
azonosságról szólóval. Az azonosság tehát nem
szükségszerű része a túlélésnek, és az utóbbiról
folyó vitának. Az azonosság jellemező vonása,
Parfit véleménye szerint, a "minden vagy semmi":
én vagy X vagyok, vagy nem X. Ezzel szemben
túlélés fokozati kérdés, vita tárgyát képezheti,
hogy mit tekintünk még túlélésnek. A lényeg, hogy
valaki vagy valami mentálisan folytonos legyen
velünk a jövőben, nem számít, hogy pontosan nem
lesz azonos velünk.
A Ghost int he Shell főhőse, Motoko őrnagy a film
végén egyesül egy másik kiborggal, vagyis két
különböző személyből egy lesz. Itt nem áll fenn
sem pszichológia folytonosság, sem pedig anyagi,
hiszen a két gépezett az elmékkel egyetemben eggyé
válik. Ez hasonló ahhoz, mintha a gondolatkísérlet
megfordításaként újra egyesítenénk egyetlen
koponyában a két, hosszú ideig más környezetben
működő agyféltekét. Motokó és a másik szereplő
fúziójakor egybeszövődik a két mesterséges
neuronhálózat, melynek eredményként tovább élnek
mindketten egyetlen mesterséges testben, miközben
elveszítik személyes azonosságukat. Amennyiben a
személyes azonosság feltételeként valamiféle
anyagi folytonosságot tekintünk, akkor kiborgia
lakói joggal aggódhatnak identitásuk elvesztése
miatt. Ha a pszichológia folytonosság a személyes
azonosság szükséges feltétele, akkor szintén
aggasztó a helyzetük, hiszen a különféle fúziók és
fissziók eredményeként létrejövő "leszármazott
ének" csupán a túlélés és nem a személyes
azonosság biztosítékai. Banks Emlékezz Phlebasra
című regényében szereplő Alakváltó is hasonló
helyzetben van, hiszen folyamatosan változik
identitása, miközben a regény végéig életben
marad, vagyis túléli személyes énjeinek semmivé
foszlását. A regény másik központi entitása egy
Elme, mely miután megsemmisül az űrhajó, amelynek
mintegy a gondolkodó lelke volt, bujkálni
kényszerül. A menekülés során, megfelelő
mennyiségű energiaellátás híján csupán árnyéka
önmagának, vagyis elveszíti személyes identitását,
miközben megőrzi szellemlétét.
Ghost in the Shell, az Emlékezz Phlebasra és a
filozófiai gondolatkísérletek túlmutatnak
önmagukon. Tekinthetünk Kiborgia lakóira úgy, mint
olyan identitásokat váltó lényekre, akik számára
ezek az identitások eldobhatok, vonzóbbakra
cserélhetők, párhuzamosan élhetők. Kiborgia
futószalagon gyártja és marketingeli az
identitásokat, a halál nem más, mint a végtelen
identitáscsere megszűnése. Mindezt nagyon pontosan
ábrázolja Banks: "Mintha az összes ember, akit
élete során megszemélyesített, az összes szerep,
amit eljátszott, az összes alak, amit magára
öltött, a kómába esése után elszivárgott volna
belőle, és magával vitt volna egy darabot az ő
tulajdon énjéből, teljesen kiürítve ezáltal az
Alakváltót" (Banks, 2005, 534).
Korunk theseusai számára Ariadne fonala nem más,
mint a technika által adott lehetőségek megértése
és folytonosan változó épületének belakása,
identitásokkal való benépesítése. Kiborgia
mindennapjait a technikára való reflexió határozza
meg. Költőin lakozik a kiborg a technokultúrában:
"Szívünk a gépekben ver. Ez Erósz" (Heim, 2000,
198). A harmónia azonban csak látszólagos, mivel a
kiborgok létének van egy nagy dilemmája:
[M]inél természetesebb egy interfész, minél
"emberibb", annál inkább alkalmazkodik a testhez
és az elméhez, annál inkább alkalmazkodik a test
és az eleme is a nem emberi interfészhez.
Ennélfogva minél természetesebb az interfész,
annál "természetellensebbé" s annál inkább
kiborggá válunk mi magunk (Biocca, 2000, 191).
A különféle gépek interfészei harmonikusan
illeszkednek testünk érzékeihez és
mozgatórendszeréhez, ezáltal a gépekkel való
szerelmünk gyümölcse: a mesterséges természetessé
válása. Úgy tűnhet, mintha a technika rémségeitől
megszabadulva visszanyerhetnénk eredetiségünket.
Biocca szerint a látszat azonban csal, ugyanis
eleve kiborgok vagyunk, vagyis a természetes és
mesterséges szembeállítása nem releváns. A kiborg
dilemmája már évezredek óta kísért: bármiféle
eszköz (pl. kőbalta, ruha), a különféle jelek
használata, egyszóval minden, amit az elme és a
test kiterjesztésre használunk, beleértve a
nyelveket is, kiborggá tesz bennünket. A technika
emberi mivoltunk tükröződése, a világhoz való
viszonyunk szabályozására tett kísérleteink
eredménye, és nem valami tőlünk merőben idegen
gonosz démon, aki becsap bennünket. Talán
kezdettől fogva kiborgoknak teremtettünk, olyan
lényeknek, akik természetükből adódóan különféle
technikák révén próbálnak úrrá lenni a rájuk
leselkedő veszélyeken. Gregory Bateson a környezet
és a test viszonyát illetően háromféle lényt
különböztet meg egymástól: az alkalmazkodókat, a
szabályozókat és az extra szabályozókat. Az extra
szabályozók "a testen kívül érik a homeosztatikus
ellenőrzést, a környezet megváltoztatása és
befolyásolása révén" (Biocca, 2000, 192). Az
evolúció az extra szabályozókat szereti, vagyis
azokat a lényeket, amelyek a környezet
megváltoztatás révén növelik testi
rugalmasságukat. Az embert tehát arra ítéli az
evolúció, hogy olyan eszközöket, technikákat
hozzon létre, melyek lehetővé teszik számára, hogy
mind jobban befolyásolni tudják viszonyaikat,
tervezhetőbbé tegyék életüket, és ennek
következtében szabadabb kiborgokká váljanak, mint
elődeik. A szabadság ára a rendszer egyre
bonyolultabbá és átláthatatlanabbá válása, ami
kétségtelenül rémítő és könnyen démonizálható.
Gondoljunk a sci-fik azon típusára, amelyben a
gépek fellázadnak létrehozóikkal szemben, és
átveszik a hatalmat. Véleményem szerint Szókratész
lényegileg nem abban különbözik korunk
kiborgjaitól, hogy az ő testéhez nem simultak
harmonikusan a gépek interfészei. (Platóntól
megtudhatjuk, hogy a háborúban nehézfegyverzetben
járt.) Kiborgia és a Lakoma résztvevői abban
különböznek egymástól, hogy más metafizikai
játszótéren játszanak.
Mint láthattuk, Kiborgia lakói identitások
termelői és fogyasztói: a halál számukra nem más,
mint az identitásfogyasztás vége. A személyes
azonosság nem feltétele a túlélésnek. Platónnak A
lakoma című művében a filozófus Erósz papja, aki
az istenek és az emberek között közvetít. Ez a
közvetítő szerep határozza meg visszamenőlegesen
is identitását. Az élete nem identitásfogyasztás,
hanem közvetítés az istenek és az emberek világa
között, mely bizonyosfajta identitást implikál. A
Szókratész védőbeszéde című dialógusban Szókratész
az életét arra áldozza, hogy bizonyítsa isten
bölcsességét, és az emberi butaságot. Személyes
azonosságát ez a szerep konstituálja, ő azonos
azzal, aki ezt a küldetést egészen haláláig
kreatívan, bátran és következetesen végrehajtja.
Az isteni kinyilatkoztatás (mely szerint
Szókratész a világ legokosabb embere) egyúttal
Szókratész személyes azonossága és a túlélése
közötti egy az egyhez reláció létrehozója.
Szókratész innentől kezdve egy személy: egy élet,
szemben a kiborgok sok személy: egy élet
relációjával. Szókratész sorsa az, hogy isten
szavait bizonyítsa: már akkor is ez volt az
identitása, mikor még nem tudott róla. A Platón
által ábrázolt világban univerzális értékek
találhatók, amelyek megragadás révén
értékesebbekké válhatunk. Önző, partikuláris,
izolált énünktől megszabadulva felemelkedhetünk a
Jó ideájáig. Kiborgia lakóinak önmaguktól való
menekülése reménytelen: újabb és újabb részleges
identitás-fogyasztására vannak kárhoztatva.
A korábban bemutatott holonikus
kiborggyártó-rendszer a szókratészi attitűdhöz
jobban illeszkedő szisztémaként is leírható.
Keretként William Jamesnek a vallásról alkotott
meliorista elképzelését használom: "a meliorizmus
a megváltást nem tekinti sem szükségszerűnek, sem
lehetetlennek. Úgy kezeli, mint egy lehetőséget,
amely mind nagyobb és nagyobb valószínűségre tesz
szert, ahogy számosabbakká válnak a megváltás
aktuális feltételei (James, 1981, 290). Kiborgián
túl a holonok "a megváltás auktuális
feltételeinek" javításán fáradoznak, és ez
határozza meg identitásukat, nem pedig a puszta
identitásgyártás, éntermelés és énhasználat.
Minden holonnak autonóm módon és kreatívan kell
eljárnia, hogy a kooperáció eredményeként egyre
közelebb kerüljenek a megváltáshoz. A holonikus
gyártósor eszköz a megváltás aktuális
feltételeinek javításához, ahhoz, hogy a rendszer
fokozatosan meghaladja önmagát. Haraway Kiborg
kiáltványa végén leszögezi:"én inkább kiborg
lennék, mint istennő" (2005, 135). Remélem, írásom
világossá tette, hogy én pedig inkább Szókratész
(ha teszik, ember, ha lehet filozófus) szeretnék
lenni, mint posztmodern kiborg. Jogos a kérdés,
hogy fennáll-e ma ez a lehetőség, hogy van-e ilyen
választás, hogy nem csupán egy identitásvariáns ez
is. A kérdés úgy is megfogalmazható, hogy vannak-e
univerzális értékek, ha igen, elérhetők-e
számunkra, és ha elérhetők, akkor miként. Tehát
kiborgiából is ezekhez a jól ismert filozófia
kérdésekhez vezet az út...
Kollár József
Irodalom
Banks, Iain, M. (2005), Emlékezz Phlebasra (ford.
Olasz Csaba és Totth Benedek), Agave Könyvek
Bauman, Zygmunt (2005) A munkaetikától a
fogyasztás esztétikájáig, Replika, 51-52.
Biocca, Frank (2000) A kiborg dilemmája, Replika,
39.
Haraway J. Donna (2005) Kiborg kiáltvány:
tudomány, technika és szicialista feminizmus az
1980-as években, Replika, 51-52.
Heim, Michael (2000) A kibertér erotikus
ontológiája, Replika, 39
James, William (1981) Pragmatizmus (Ford. Márkus
György) in Szabó András György szerk.
Pragmatizmus, Gondolat, Budapest
Kocsis Éva és Szabó Katalin (2000) A posztmodern
vállalat, Oktatási Minisztérium, Budapest
Koestler, Arthur (2000) Szellem a gépben (Ford.
Makovecz Benjamin), Európa Kiadó, Budapest
Parfit, D, 1971, �Personal Identity',
Philosophical Review 80: 3-27
Penelhum, T., 1970, Survival and Disembodied
Existence, London: Routledge.
Platón (1984a) Szókratész védőbeszéde (Ford.
Devecseri Gábor), in Platón összes művei I. Európa
Kiadó, Budapest, 399-439
Platón (1984b) A lakoma (ford. Telegdi Zsigmond),
in Platón össze művei I. Európa Kiadó, Budapest,
943-1017.
Swinburne, R., 1984, �Personal Identity: The
Dualist Theory', in Shoemaker and Swinburne,
Personal Identity, Oxford: Blackwell
|
|
|
|
|
|
|
|
|